BioShock – objektivistlik düstoopia

0

2007. aastal andis 2K Games välja mängu, millest tänaseks on välja kujunenud üle maailma populaarne triloogia – BioShock. Mängija viidi selle esimese mänguga Atlandi ookeani põhja, veealusesse linna nimega Rapture. See pidi olema maailma andekaimate inimeste utoopia, kus teha oma tööd segamatult ja piiranguteta. Ent nagu utoopiatele ikka kohane, ei kestnud ka see unistus eriti kaua. Linn, kuhu saabub mängija, on roostes ja lekib ning täis hullunud, üliinimlike võimetega sõltlasi.

Linnas seigeldes avaneb mängijal võimalus heita pilk minevikku läbi audiopäevikute ja dialoogi. Seeläbi selgitatakse, kuidas sai linna ehitus alguse, mis põhimõtetel, kuidas sealsed arengud toimusid ning miks kõik lõpuks allamäge hakkas minema.

Siinjuures muutub oluliseks tegelaseks Ayn Rand. Rand oli eelmise sajandi Venemaal sündinud ja USAs kasvanud kirjanik ning filosoof, kes on eelkõige tuntud oma filosoofia, objektivismi rajamise poolest. Oma eluajal kirjutas ta mõned ilukirjanduslikud teosed, millest objektivismi seisukohast on kõige olulisemad „The Fountainhead“ („Allikas“) ja Randi magnum opus, „Atlas Shrugged“. Pärast viimase avaldamist, pühendas ta oma elu objektivismi propageerimisele ja õpetamisele, kirjutades ainult oma filosoofiast. Ehkki akadeemiline maailm pole Randi ja tema mõtteid kunagi tõsiselt võtnud, on objektivistlikke põhimõtteid järgiv seltskond tänaseni olemas.

11850903_10153430660612488_2023302287_n

Mis on objektivism?

Objektivism on filosoofia, mis ülistab inimest, kes töötab alati iseenda nimel, nii vaimses kui füüsilises mõttes.

Rand ise on objektivismi laiemalt selgitatavad põhimõtted võtnud kunagi kokku üsna lühidalt. Järgnevatest tsitaatidest on võimalik aimata, mis tüüpi filosoofia see ikkagi lähemalt on:

1. Objektiivne reaalsus – „Looduse kontrollimiseks peab sellele alluma.“

2. Loogiline arutluskäik – „Sa ei saa kooki süüa ja seda samas omada.“

3. Oma huvi – „Inimene on iseenese eesmärk.“

4. Kapitalism – „Andke mulle vabadus või andke mulle surm.“

5. Objektivistlik esteetika – „Kunst on reaalsuse valikuline taasloomine läbi kunstniku metafüüsiliste väärtushinnangute.“

 

BioShocki puudutab see filosoofia üsna lähedaselt, erinis esimest mängu. See utoopiline filosoofia, mille najal Rapture on ehitatud, ongi oma olemuselt Ayn Randi objektivism. Seega ei ole BioShock ainult FPS, vaid ka kriitika Randi filosoofia suhtes. BioShock toob nii tekstis kui pildis välja objektivismi nõrgad punktid ning põhjendab ära, miks see tegelikkuses ei töötaks.

Alles BioShocki triloogiat mängides tutvusin ma esimest korda üldse objektivismi ja Randiga. Kuna düstoopilised teosed on mulle varemgi huvi pakkunud, siis võlus ka BioShock mind ära oma loo ja taustaga. Ja nii juhtuski, et kui oli käes aeg kirjutada oma bakalaureusetöö, siis kujunes lõplikuks teemaks Randi filosoofia lahkamine BioShocki raames.

11821418_10153430660642488_2118305448_o

Töös olen pikemalt lahti kirjutanud nii objektivistlikud põhimõtted kui ka näiteid nendest põhimõtetest läbi BioShocki mänguseeria. Kui on soovi tööd lugeda, kirjuta mulle julgelt – lisyda@gmail.com !