Kui ühiskond langeb, meie tõuseme – The Division

0

Ongi juba nädal möödunud sellest, kui ilmus palju edasi lükatud ja närviliselt oodatud Tom Clancy’s The Division. Kes sattus nägema meie esimese päeva striime, sel sai juba alguses selgeks, et The Division on mäng mille poole võiksid kõik tulistamise sõbrad vaadata.

Tegemist on hetkel müüduima Ubisoft’i mänguga 24 tunni jooksul, lisaks sellele purustas ta loomulikult nii mõnegi teise firmasisese rekordi. Ei saa öelda, et edu oli suurem kui arvati, mängu oodati tulihingeliselt juba aastaid ja iga kord kui selle väljatulek edasi lükati tekitas see vaid suuremat ootusärevust. Kuid kas selle aasta “Destiny” suudab oma haipimise väärilise etteaste teha?

[divider]Shoot-loot-repeat[/divider]

Miks ma kõrvutasin mängu Destiny-ga? Sest nii on tegelikult teinud juba terve internet päris pikka aega. Selge on see, et kui Sulle meeldib Destiny, siis naudid Sa ka The Division-it täiel rinnal. Samas kui Destiny Sulle absoluutselt ei meeldi, siis ei suuda arvatavasti ka The Division midagi teha, et Sinu arvamust muuta. Mängud on sarnased nii mitmel tasemel, olgugi, et üks leiab aset kosmosefantaasias ja teine tänapäeva New York-is ning et üks on FPS (First Person Shooter) ja teine TPS (Third Person Shooter), oma tuumalt on kõik sama – kui missioonid tehtud, läheb lahti lõputu tulistamine, asjade korjamine ja tegelase arendamine. Shoot-loot-repeat.

Aga jätaks selle võrdlemise korraks sinnapaika ja hakiks mängu natuke sügavamalt. The Division maalib õõvastava pildi haigusest laastatud New York-ist, kus biorelvana kasutatud viirus on surmanud enamiku elanikkonnast ja jätnud tänavad erinevate jõukude valdusesse. Sina oled SHD ehk Strategic Homeland Division ehk lühidalt The Division agent, kes on aktiveeritud teise laine käigus, et lõpetada vägivald ja verevalamine ning puhastada New York’i tänavad kurikaeltest. Ühtlasi tuleb ajada viiruse jälgi ja uurida kes kogu kurja plaani taga on ning miks.

Mängu graafiline pool on meeletult hästi teostatud. Suur kiitus kogu meeskonnale kes selle kallal tööd tegi, pilt on väga detailne ja päeva/öö vahetus ning erinevad ilmastikuolud muudavad mängu väga tõetruuks ja nauditavaks. Tähelepanu on pööratud ka kõige pisematele detailidele, mida on eriti näha siseruumides ja nende rikkalikus detailsuses.

[divider]Oot, kuhu me jäimegi? Ahjaa, lugu.[/divider]

Mängu lugu on üks tõsine vaidluskoht – arvamusi on niipalju erinevaid. Minu jaoks oli lugu nii halb kui hea. Mulle meeldib lugu üldiselt. See jutustab suurlinna langusest ja inimestest kes üritavad seda taas püsti aidata. See räägib erinevatest jõukudest kes oma usule kindlaks jäädes üritavad teha ”õiget asja”. Kogu see õhkkond, tänaval lebavad laibad, tekstid seintel ja hirmunud inimesed räägivad juba oma loo sellest õudusest mis toimus momentidel kui viirus takistamatult levis. Mängus kogutav info (korjata saab erinevat kogutavat kraami – kadunud agendid, droonid, telefonid jne…) maalib pilte igast küljest, murtud südamega perepeast kuni agressiivse eks-vangini välja. Kui lisada kogu see ümbrus ja info põhiloole (millesse ma ei lasku üsna ilmselgetel põhjustel) saab kätte suhteliselt hea ja emotsionaalse pildi. Ärge saage minust valesti aru, The Division lugu ei ole midagi fantastilist, pigem on ta tavaline, keskpärane – minu jaoks hea. Vähemalt on ta kõvasti selgem ja arusaadavam kui oli Destiny lugu selle väljalaske hetkel (ning praeguseks on ka õnneks teada miks). Kuid mis mind tegelikult kogu loo juures häiris olid tegelased. Ma olen mängu mänginud nüüdseks ca. 70 tundi ja ma ei mäleta mitte ühegi tegelase nime kes mängus oli. Ja tegelasi on mängus mitmeid, põhilisem neist Sinu kaaslane, agent Faye Lau (jah ma logisin mängu sisse, et seda vaadata), kelle narratiivi saatel sa mängu läbid. Samuti on lisaks veel tegelasi keda tuleb päästa ning kes aitavad Sul oma kodubaasi arendada ning nõustavad missioonidel, kuid nende osakaal on nii väike, nende isiksus müstika ning taustalugu täiesti olematu. Täpselt nagu Sinu peategelane – vaikne ilma taustaloota agent kes tundub rohkem käsutäitja robotina kui inimesena. Mis ajendab teda linna päästma? Kui The Division agendid on erilise väljaõppe saanud tavalised pereinimesed kes elavad meie keskel ja teevad oma igapäevatoimetusi, siis kus on meie tegelase pere? Sõbrad? Tuttavad? Kuna mängus puudub absoluutselt igasugune tegelaste tausta selgitamine siis on väga raske nende tegelastega samastuda ja nii on mängu mängides absoluutselt ükskõik kõigist, peale iseenda. No võib-olla ehk ka tänaval abi vajavatest inimestest –  ma ei saa aru miks ma ikka veel neile veepudeleid ja konserve jagan…

This slideshow requires JavaScript.

[divider]Oskused, võimed ja omadused[/divider]

Aga lugu looks, eks iga mängija otsustab ise milliseid lilli ta oma aeda istutab ja millise mängu lugu talle meeldib. Käime üle ka põhilisematest relvadest, varustusest, oskustest ja mängust üldisemalt.

Kuigi mängu sissejuhatav osa algab juba suts varem, hakkab siiski Sinu põhiline tegevus pihta oma kodubaasist. Kodubaas on koht kus saad hoida oma asju, osta uut kraami müügilettidest, harjutada kätt lasketiirus, meisterdada relvi ja varustust ning teha palju muud. Kodubaas on jaotatud kolmeks – meditsiini osakond, tehnika osakond ja turvaosakond. Kõiki neid osakondi saab uuendada kogudes kindlatest pisikestest missioonides oma osakonnale vastavaid uuenduspunkte. Iga uuendus mis Sa mõnele osakonnale teed annab Sinu tegelasele juurde uusi oskuseid ehk skille. Olgu see siis enese ravimine keset lahingut, pisike veerev granaat mis leiab ise oma tee lähima vaenlaseni või minikuulipildur mis otsustaval hetkel võib Su elu päästa, võttes lahingus tule enda peale. Skille on mitmeid, täpsemalt kokku 9, millest igaüht omakorda on võimalik uuendada ja täiustada. Korraga saab neist valida kaks, mis saadavad sind lahingus ja mis mitte sobivuse korral on võimalik kohe järgmise vastu vahetada. Nii öelda oskuspuu selles mängus puudub, ei pea tegema valikuid ühe või teise kasuks, ohverdades selle nimel jäädavalt midagi muud. Lisaks üheksale põhioskusele on ka kolm erioskust ehk Signature skill’i. Need on natukene võimasamad oskused ja nõuavad ka väga pikka täislaadimise aega enne kui neid uuesti kasutada on võimalik. Korraga saab kolmest aktiivne olla vaid üks.

Edasi tulevad talendid, millest igaüks annab Sinu tegelasele juurde mingi võime. Näiteks kasutades esmaabi pakki, ravite peale enda ka kõiki oma grupi liikmeid, või tappes vaenlase oma käsirelvaga teenite juurde kuule oma põhirelvale (väga hea kui põhirelva kuulid otsa saavad). Kokku on neid talente 24 ja korraga saavad aktiivsed olla neist neli. Neid ei pea kuidagi eraldi aktiveerima, valida tuleb vaid neli sobivat ja need on kogu aeg aktiivsed.

Osta mäng siit

Edasi tulevad omadused ehk Perks. Neid ei saa valida, need lukustuvad lahti kui oma baasi uuendad ja need on kogu aeg aktiivsed. Kokku on neid 40 ja juurde annavad nad palju vajalikku – näiteks esmaabi on 10% tõhusam, relv teeb rohkem kahju, missioone tehes teenid rohkem raha jpm…

Nii oskused, võimed kui omadused lukustuvad lahti mängu käigus oma kodubaasi ja tegelast uuendades. Tegelasi saab mängus luua mitu ja maksimum tase ühel tegelasel on 30.

Lisaks võimetele on Sinu tegelasel kolm põhikomponenti mida mängu jooksul arendada – relva kahju ehk DPS, elud ja oskuse tugevus ehk Skill Power. Nendest kohe ka juttu teeme.

Nii, relvad. Sinu tegelasel on korraga kasutatavad kolm relva, peamine, sekundaarne ja käsirelv. Relvagruppe on kokku kuus – automaat, snaiper, püstol, kuulipildur, püstolkuulipildur ehk SMG ja pumppüss. Kõiki neid on rohkemal või vähemal määral võimalik uuendada erinevate lisade abil, sinna alla käivad relvasalved, käepidemed, summuti, optika ja relva värv. Erinevad uuendused mõjutavad erinevate relvade omadusi, kuidas öelda, erinevalt. Sama salv mis ühe relva teeb tugevamaks võib teisele jälle mitte üldse mõjuda ja vastupidi seega tuleks uusi lisasid kõikidele oma relvadele proovida ennem kui neist loobuda. Relvi mõõdetakse nende koguomaduse järgi ehk siis mängivad rolli kõik asjad – salve suurus, tulistamiskiirus, kahju jne. Need kokku moodustavad klassikalise DPS-i ehk Damage Per Second. Igal relval on oma DPS ning erinevate lisadega on seda võimalik tõsta ja langetada.

Ma juba tunnen kuidas see tekst hakkab liiga pikaks minema, seega ma üritan varustusest natuke tagasihoidlikumalt rääkida. Varustust on 6 erinevat – kere, mask, käed, õlapadjad, seljakott ja relvatasku. Igaüks neist omab teatava arvu turva punkte ning muid lisaväärtusi. Mis annab juurde elusid, mis teeb oskusi tugevamaks ja mis tõstab DPS-i. Ka oma varustust on võimalik erinevate lisade abil täiustada ja seeläbi muuta nende omadusi.

Relvad ja varustus tulevad neljas eri värvis – valge (tavaline), roheline (standard), sinine (spetsiaalne), lilla (ülim) ja oranz (tippklass). Samuti tulevad kõik lisad nendes värvides. Ma usun, et ma ei pea hakkama seletama millist värvi kraam on kõige parem ja kuidas see süsteem töötab. Mis veel, mis veel…. Ahjaa, ennem kui liigume edasi siis peale kodubaasi on igas linnaosas ka oma väiksemad turvamajad, kus olev ohvitser annab Sulle selle piirkonnaga seonduvaid kõrvalmissioone ning kus asuva kaardi pealt saab näha väiksemaid kodubaasi uuendamiseks mõeldud missioone.

Sinu vaenlasteks soolo osas on erinevad gängid (või fraktsioonid). Kõigil neil on oma iseloom ja omad meetodid, lähemalt juba videost.

[divider]Kui soolo osa on läbi[/divider]

Vist on põhiline nüüd olemas, liigume edasi. Kohe on lõpp, ma luban, natuke veel.

Kui põhimäng on läbi, lukustuvad lahti fööniksi krediit, mille eest saab erilist kraami osta, ning päevased väljakutsed, mis on lihtsalt mingi põhimissiooni läbimine mingil kindlal raskusel, mis omakorda annab sulle fööniksi krediiti ja varustust. Samuti on peale põhimängu lõppemist aeg suunduda edasi pimedasse tsooni. Ehk kui siiani sai oma aega sisustatud soolo poolega, siis nüüd on aeg sammud Dark Zone (edaspidi DZ) poole seada ja hakata madistama New York-i pimedamas pooles. Kas siis tugevate arvuti juhitud vaenlaste vastu või teiste mängijate vastu. Tegelikult saab DZ väravatest juba varem sisse, kuid soovitan enne lõpetada soolo osa, kuna oma kodubaasi uuendades tulevad lahti kriitilised oskused mis aitavad hilisemale DZ teekonnale tublisti kaasa. DZ oli põhimängumaaks nii alpha kui beta testides ja omab suurt rõhku ka lõppversioonis. Põhimõtteliselt on tegemist kohaga kus saad oma jõudu katsuda tugevate vaenlaste vastu kes on boost-i saanud nii intelligentsi kui jõu koha pealt, või siis teiste agentide vastu kes on tulnud oma õnne proovile panema. DZ on koht kus liigub hea kraam. Tugevam kui soolo osas, seega on see koht kus tahad viibida. Kuna te kõik töötate sama agentuuri heaks siis teiste agentide tulistamine ning nende kraami varastamine teeb nii Sinu kui Sinu tiimi tagaotsitavaks (mängida saab kuni neljaliikmelise meeskonnaga). Siis on aeg varastatud kraamiga jooksu panna, sest siis tekib Sinu pea kohale punane märge mis on nähtav kõigile samas piirkonnas viibivatele agentidele ja Sinu ning su tiimi maha laskmine neile mingeid trahve kaela ei too, seega ei pea Igor Mang olema, et mõista nad KÕIK tahavad sind tappa ja sinu kraami trahvivabalt endale võtta. Seega jalad käima ja lähima väljapääsu poole. Oot, õige jah, unustasin vist mainida, et kogu DZ-s leitav kraam on saastunud ning sellega lihtsalt välja joostes jääd sellest ilma. Et esemeid endale saada siis tuleb üles otsida enesele lähim maandumisplats, lasta seal õhku signaalrakett ja oodata poolteist minutit helikopterit, millest laskuva trossi külge on võimalik oma saastunud leiud kinnitada ning need puhastusse saata. Kui mu jutt liiga segane tuli siis siin on ka DZ selgitav gameplay video.

[divider]Kokkuvõtvalt võib öelda[/divider]

…et nautisin ja naudin ka edaspidi väga The Division mängimist. Hoolimata seda tüüpi mängudega kaasnevatest graafilistest ja tehnilistest viperustest ning alguspäevadel (osadel ka siiani) kimbutanud serveriprobleemidest on senine teekond olnud väga rahuldav. Mõnevõrra keskpärane lugu ei võta mängult küll midagi ära (peale lõpphinde punktide loomulikult), kuid oleks võinud anda palju juurde kui oleks olnud natukene selgitavam. Tegelaste rohkem kaasamine mängu põhiloosse ja nende taustade natuke põhjalikum selgitamine oleks ehk tekitanud selle sümpaatia ja sügavama emotsiooni mis selle looga kaasas peaks käima. Kahjuks seda aga ei olnud. Siiski rääkis kogu ümbritsev maailma oma loo (ja seda ka sõna otseses mõttes kogutava kraami näol). See on see kus tuli tahtmine õiglus jalule seada.

Soe ostusoovitus on The Division minu poolt kindlasti. Kui sulle meeldib tulistada, sõbradega aega veeta ja naudid detailiderohket ümbrust, siis on see mäng just sulle. Tänud kõigile kes jaksasid tekstiga kaasas käia ja nüüd oma lugemisega lõppu jõudsid! Mängus kohtume, Agendid!

 

Platvorm(id): PC, PS4, Xbox One
Ilmus: 08 märts 2016
Arendaja: Ubisoft Massive
Levitaja: Ubisoft
Ülevaade tehtud: Xbox One
Mängu saab osta siit:
osta_gamestar  osta_uplay

Lugejate hinne2 Votes3.7
Hea
Omapärane ning sümpaatne keskkond ja õhkkond
Meeletult ilus ja detailide rohke maailm
Väga hästi lahendatud sotsiaalne pool
Halb
Natukene liiga kekspärane lugu ja pinnapealsed tegelased
Tehnilised viperused ja kohati esinevad serveriprobleemid
Muutub ajapikku tüütavalt korduvaks
4.6
SUUREPÄRANE