Terroir – kuidas arvuti taga veini toota

0

Terroir on üks nendest mängudest, mis sai (nüüdseks suletud) Steam Greenlight raames rohelise tule. Saanud enamasti sooja vastuvõtu osaliseks suutis see mäng ka minu tähelepanu pälvida. Ma ei ole väga kursis Singapuri mängutoodanguga kuid General Intearctive Co tõi lauale midagi uut – võimaluse majandada oma veiniistandust ja hakata veinitootjaks.

Minu esimene edukas istandus pärast paarikümmet pankrotti, nimeks Pink River.

Kuna vein ei ole minu esimene joogivalik ja tycoon ei ole tavaliselt mängutüüp mida mängiksin siis olid Terroir juures muud asjad mis mind mängima kutsusid. Esiteks mängu graafiline pool, mis on moderne, samas minimalistlik ja kaunis. Hoopis teistsugune kui oleme harjunud siiani selle žanri mängudes nägema. Lihtne väljanägemine ja loogiline ning hõlpsalt navigeeritav menüü on kindlasti selle mängu ühed tugevaimad küljed. Menüü valikuid ei ole palju ning need on üles ehitatud nii, et kõik oluline on vaid kliki või paari kaugusel.

Kogu tegevus toimub istanduse taustal. Kaamera keskendub istandusele, seda on võimalik sisse ja välja zuumida ning mängupilti saadavad vahelduvad öö ja päev ning taevalaotuses mööduvad pilved, päike ning kuu. Need visualiseerivad nii ilmastiku muutused kui aastaaegade vahetused, mis kõik mõjutavad viinamarjade tervist ja hilisemat veini kvaliteeti. Aeg kui selline on ju veinitootmises üks võtmeelement.

Kui miski arusaamatuks jäi siis infot saab kasutusjuhendist.

Mängus puudub igasugune lugu. Kohe mängu alguses visatakse Sind keerulisse veinimaailma kus tuleb kohe hakata viinapuude eest hoolitsema ning veini tegema. Kui mängu kood mulle saadeti oli mäng veel „Early Access“ staadiumis ning mängu alguses mingi õpetust ei olnud. Oli küll tekstipõhine „kasutusjuhend“ kuid see oli pigem selgitava kui õpetava sisuga. Õnneks parandas mängu täisversioon (v2.0) selle vea ning kohe mängu alguses õpetatakse sind erinevatel sammudel hakkama saama.

Mis puutub helidesse siis mängus tundub olevat ainult üks muusika, mis saadab nii menüüde tausta kui ka mängu. Kui alguses oli meloodia mõnevõrra lõõgastav siis pärast umbes tunniajast mängimist olin sunnitud menüüst muusika kinni keerama. Väike vaheldus meloodiate mõttes oleks väga teretulnud olnud, liigne korduv heli muutub ajapikku tüütuks.

Aga natuke mängust ka. Mängu eesmärk on üles ehitada suur ja edukas veinitootmine. Selleks on vaja kasvatada erinevaid viinamarjasorte, seejärel saak koristada, vein valmistada ning erinevates kauplustes rahaks teha. Kui oled varem kokku puutunud tootmisalaste tycoonidega (Game Dev Tycoon, Big Pharma jne…) siis on mängu kulg Sinu jaoks tuttav. Esialgu tuleb istutada viinapuud, kevadest kuni sügiseni nende eest hoolitseda – kärpida lehti kui vaja, teha putukatõrjet. Kui viinamarjade küpsusaste on optimaalne siis tuleb saak ära koristada ja hakata sellest veini tootma. Siis hakkab pihta üks lõputu katsetamine. Olenevalt viinamarjade küpsusastmest, pressimise meetodist, vaadis hoidmise ajast ja muudest taolistest teguritest kujuneb välja kui magus/kuiv/happeline/kange on pudelisse villitav vein. Erinevate meetodite muutmisel on võimalik erinevalt reguleerida veini maitset.

This slideshow requires JavaScript.

Kui vein on valmis on aeg kutsuda kriitikud seda hindama. Kriitikud on jaotatud erinevatele tasemete (1-5 tärni kriitikud) ning nende hinnang veinile määrab ära veini hinna. Kui 5 tärni kriitik hindab veini 5 tärni vääriliseks siis on ka veini hind kõrgem kui näiteks 1 tärni kriitiku poolt hinnatud 5 tärni vein. Seega kriitiku tase on otseselt seotud veini lõpphinnaga. Ma mõistan, et kriitikud saavad määrata veini kvaliteedi (1-5 tärni) aga mis põhjusel dikteerivad kriitikud mulle ette hinna millega ma veini müüma pean? Miks ei saa ma müügihinda ise valida? Nii ju ärimaailm toimibki.

Kui veinitootmisel saad sa mängida erinevate meetoditega, et mõjutada veini lõppmaitset ja töötada välja valem hea veini saamiseks iga viinamarja sordi kohta, siis on asju mida nii lihtsalt kontrollida ei saa. Nagu näiteks ilm, mis määrab ära viinamarjade küpsusastme, saagi suuruse ja kvaliteedi. Paar aastat järjest kehva ilma ning veinitööstus on pankroti äärel. Liigselt üle küpsenud või liiga vähe küpsenud viinamarju saab väga harva õigete pressimiste ning kääritamistega päästa. Madal hinnang veinile tähendab paraku ka väga madalat veini hinda ning kuna kulud on suured (ka pudelisse villimine maksab omajagu) siis kehvad veiniaastad võivad mängule kiire kriipsu peale tõmmata. Nii minuga ka juhtus. Kuid sel hetkel avastasin enda jaoks midagi, mis minu mängukogemust muutis – tihe salvestamine. Selgitan seda allpool.

This slideshow requires JavaScript.

Mängu raskusaste määrab ära kui tihti sind erinevad hädad kimbutavad ja kui palju raha sul mängu alguses käes on. Rind uhkelt ees sukeldusin esialgu keskmisel raskusastmel veini tootmisse. Peale umbes kümmet pankrotti alustasin kõige kergemalt raskusastmelt. Ka siin läks omajagu mänge aia taha. Mingil hetkel ei tundnud ma mängust absoluutselt rõõmu ning mõtlesin isegi käega lüüa kuid siis avastasin enda jaoks midagi, mis mängu taas heaks muutis. Minu eesmärk alguses oli ju rikkaks saada ja toota võimalikult kvaliteetset veini. Kuidas seda siis teha? Tegin nii, et aasta alguses kui viinapuud veel vilja ei kandnud salvestasin mängu ning kasvatasin viinamarju kuni sügiseni, kui saak välja ei tulnud siis laadisin oma mängu kevadest uuesti ja proovisin jälle. Iga kord mängu uuesti laadides muutusid ka ilmastikuolud seega oli selle meetodiga lihtne sügiseks parajalt suured ja küpsed viinamarjad kasvatada. Kui viinamarjad olid koristatud siis salvestasin ennem veini valmistamist uuesti. Katsetasin erinevate maitsetega ja kui tuli välja halb vein laadisin mängu uuesti aega , mil veini veel teinud polnud ning proovisin uuesti. Selle meetodiga suutsin suhteliselt ruttu avastada iga viinamarja sordi kohta ideaalse veini valemi ning minu miljonite teenimine võiski alata. Tootsin enamasti ainult 5* veine ning võitsin erinevaid veiniauhindu.

Terroir ei ole väga pikk mäng. Uuendusi ja kasvuvõimalusi on ainult omajagu ja kui oled avastanud enda jaoks ideaalse edu valemi siis jõuad mängu lõppu suhteliselt kiiresti. Ilus graafika ning lihtne kasutajaliides teevad mängu väga nauditavaks. Kes on veinientusiast ja tahaks kätt proovida veinitootmises siis vaevalt, et teist nii head mängu kui Terroir turul on. Keda aga veinimaailm väga ei eruta leiab oma väljundi kindlasti mujalt.

Terroir, nagu ka teised sama žanri mängud, nõuab aega ja kannatust ja proovimist ja katsetamist ning huvi puudumisel tüütab mäng väga kiirelt ära. Mina jäin rahule. Oleks tahtnud mängus näha veel vabamat kaamera liikumist, rohkem muusikat, võimalust veini hinda määrata, rohkem kauplusi veini müümiseks aga mängul on veel võimalust areneda. Justnagu hea vein läheb ka Terroir loodetavasti aja jooksul ainult paremaks. Kuigi ülevaade sai enamasti tehtud PC peal siis võin kinnitada Apple sõpradele, et testisin mängu ära ka uue 5K iMac peal ja see toimis ka 5K resolutsioonil probleemideta.

Platvorm(id): PC
Ilmus: 20. september 2017
Arendaja: General Intearctive Co
Väljaandja: General Intearctive Co
Ülevaade tehtud: PC
PEGI3

Mängu saab osta siit:
osta_steam

4.0
TASUB PROOVIDA